Skip to main content

SEA | Search Engine Advertising

Wanneer je website is geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO), maar dit levert nog niet voldoende bezoekers op je website op, dan kun je ook gaan adverteren bij Google (SEA).

Wie een zoekterm intypt bij Google krijgt in het zoekresultatenoverzicht bovenaan en rechts betaalde zoekresultaten - zogenaamde Google Adwords in beeld - en onder de advertenties de organische zoekresultaten. Om met je advertentie bovenaan of aan de rechterkant van de zoekresultaten te verschijnen, moet je een Adwords-campagne opzetten.

Goede zoektermen

Deze Adwords-campagne is gebaseerd op de zoektermen waarop u gevonden wil worden. Een goede zoekterm is een zoekterm die uw doelgroep gebruikt. Belangrijk is dat u voor iedere dienst of product die u levert, aparte zoektermen formuleert, zodat u uw advertenties kunt afstemmen op hetgeen de bezoeker naar op zoek is. Vervolgens is het zaak dat u de geïnteresseerde bezoeker bij het clicken op uw advertentie ook naar een relevante pagina op uw website leidt.

Kosten

Het weergeven van uw advertentie bij de zoekresultaten kost u niks. Google brengt u pas kosten in rekening wanneer er op uw advertentie geclickt wordt. Nu begrijpt u ook waarom het belangrijk is dat wanneer iemand op uw advertentie clickt - en dit u een x-bedrag kost - u deze potentiële klant graag om wil zetten in echte klant. En dat dit alleen kan wanneer de informatie op de webpagina overeenkomt met het verwachtingspatroon van de bezoeker. Anders verlaat deze zonder actie de website weer en heeft u dit alleen maar geld gekost.

Budget

U kunt bij Google een budget vaststellen zodat u de kosten per dag kunt beheersen. Wanneer er zo vaak op uw advertentie geclickt is dat u aan uw daglimiet zit, wordt uw advertentie die dag niet meer bij de zoekresultaten getoond. Als al deze clicks echter niet voor conversie zorgt, moet u zich wel afvragen of de zoekterm, advertentie en landingspagina goed bij elkaar passen.

Testen & Checken

Welke zoektermen het hoogste rendement opleveren en op welke advertenties het meest wordt geclickt is goed terug te zien in de statistieken van Google. In combinatie met Google Analytics is goed na te gaan hoe de bezoekers van je website bij je terecht zijn gekomen, hoe lang ze zijn gebleven en welke pagina's ze bezocht hebben. Door goed te kijken naar de resultaten van je zoektermen, advertenties en het gedrag van de bezoekers op je website kun je je campagne(s) en webpagina('s) aanpassen aan de wensen van de gebruiker. Dit is echter een continu proces!